استاپ موشن همسفره

استاپ موشن همسفره که اخیرا از سایت رسمی دفتر رهبر معظم انقلاب منتشر و در صفحات اجتماعی دست به دست شد، تلاشی برای انتقال این مفهوم است که می‌توانیم بخشی از سفره رنگی افطار خودمان را با دیگران قسمت کنیم و اجازه بدهیم تا بقیه هم در شیرینی این سفره سهیم بشوند.

استاپ موشن همسفره در موسسه رویش رسانه به کارگردانی مسعود شریفی، تهیه کنندگی محسن مشرقی، انیماتوری فاطمه عالمی و مرضیه چوپان، طراح صحنه: زهراسادات و زینب سادات سیدبحری، صدابرداری فاطمه حیدری، موسیقی و تدوین حسین عباسی‌فر و حمید جمالی، گویندگی علی زکریایی، فاطمه حیدری و مهدی آبادانی، گرافیک و لوگوتایپ: سیدرضا سعیدزاده و سید محمدنعیم نصیری و تیتراژ محمدحسن عالمی و مرضیه چوپان تهیه و تولید شده است.

Image module

رهبر معظم انقلاب در همین مناسبت و در ادامه سخنان خود فرمودند: «چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطره‌ی خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت.»

گفتگویی را ترتیب دادیم با «مسعود شریفی» کارگردان استاپ موشن همسفره تا درباره محتوا و شیوه تولید آن بیشتر بدانیم:

آقای شریفی رمضان امسال، برای شما چه تفاوتی با رمضان سال‌های قبل داشت؟

بحران بیماری کرونا و همه‌گیری بیماری کویید۱۹ آن هم در آستانه ماه مبارک رمضان، همه چیز را در جهان و کشور ما تحت‌الشعاع خود قرار داده است. رویدادی که همه مردم و مسئولین باید تلاش کنند تا کنترل شود  و همه از خطرات آن، به خصوص خطرات اقتصادی آن که معمولا به قشر ضعیف و محروم جامعه فشار وارد می‌کند حفظ کند و دور نگه دارد.

به همین مناسب رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی‌ به مناسب نیمه شعبان، به بروز این مشکلات و سخت شدن شرایط زندگی به تبع کرونا برای برخی افراد جامعه اشاره کردند و فرمودند: « افرادی که توانایی و تمکن مالی دارند، فعالیت‌های وسیعی را به‌منظور کمک به نیازمندان آغاز کنند، به‌خصوص که در آستانه ماه مبارک رمضان که ماه انفاق و ایثار است، قرار داریم».

بر اساس این سخن رهبر انقلاب، در کنار فضیلت و برکت‌های این ماه عزیز، بایست بحث انفاق را در این شرایط بحرانی جدی‌تر بگیریم و مردم برای کمک به همنوعان خود بسیج شوند و تلاش ‌کنند تا باری از مشکلات هم‌نوعان خود بردارند.

ایده اصلی کار از کجا شکل گرفت؟

رهبر معظم انقلاب در همین مناسبت و در ادامه سخنان خود فرمودند: «چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا که این اگر اتّفاق بیفتد، خاطره‌ی خوشی را از امسال، در ذهن‌ها خواهد گذاشت.»
طبق این صحبت داستانی در ذهن ما شکل گرفت که افرادی در جامعه هستند که توانایی و تمکن مالی دارند و این تمکن مالی در سفره‌های آنها نمود زیادی دارد. به این شکل که افراد نیازمند چیزی برای خوردن در سفره ندارند یا غذاهای خیلی ساده ای می‌خورند و افرادی هم بیش از حد نیازشان سفره‌هایشان رنگی و زیباست و از تنوع بالایی برخوردارند.

این افراد می توانند با کمک کردن به افراد نیازمند و بخشیدن یک قسمتی از سفره رنگی خود به نیازمندان این شیرینی را با آنها تقسیم کنند. دقیقا مثل این که ما همگی کنار هم پای یک سفره واحد نشسته‌ایم و به طور مساوی از این سفره می‌توانیم استفاده کنیم. این امر نه تنها باعث ایجاد شادی و نشاط در جامعه می شود، بلکه به قول رهبر معظم انقلاب یک خاطره بسیار دلنشین و خوب از ماه مبارک امسال در ذهن همه ما می‌گذارد.

در مورد فرم کار توضیح بدهید.

استاپ موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن‌سازی است که در آن شیئی را فریم به فریم حرکت داده و تصویر آن را توسط دوربین ضبط می‌کنند. از توالی این تصاویر به نظر می‌رسد که شیء به خودی خود در حال حرکت است. در ابتدای شروع به کار ساخت انیمیشن از این روش استفاده می‌شده است، به این صورت که تک تک فریم‌های یک انیمیشن را روی کاغد می‌کشیدند که از پشت سر هم قرار دادن این فریم‌ها انیمیشن تشکیل می‌شده است. ولی امروزه با تغییر کاربرد این سبک و وارد کردن خلاق حرکت و تبدیل اشیا،، جذابیت این سبک برای مخاطب بسیار افزایش یافته است که کار را متفاوت می‌کند.

چرا این فرم را برای همسفره انتخاب کردید؟

استاپ موشن سبک جدیدی در موشن گرافیک است که توانسته مخاطب بالایی داشته باشد چرا که برای مخاطب جذابیت بالایی دارد و همین جذابیت باعث می شود پیام کار آسان‌تر و سریع‌تر به مخاطب انتقال یابد. با حرکت‌ها و پویایی که در استاپ موشن استفاده می‌شود، می‌توان اتفاقاتی رقم زد که قابل پیش بینی نیست و مخاطب را با این شیوه جذب کرد و بهتر موضوع را به او منتقل کرد.

ماه رمضان امسال، یک بار دیگر تیم رویش رسانه دورهم جمع شدند تا بنا بر اهمیت موضوع، کاری متفاوت و خلاقانه ارائه دهند. با وجود اینکه تیم روزه‌دار بودند و در عین حال بایستی غذاهای فراوانی برای سفره‌ها تدارک دیده می‌شد، اما تیم صبورانه پای کار آمدند و نتیجه کار، این شد که تماشا کردید و خوشبختانه تا امروز بازخوردهای خوبی به ما رسیده است.

دیگر تولیدات شما در رویش رسانه چه بوده است؟

از مهمترین دغدغه‌ها و اهداف موسسه رویش رسانه، ارائه تولیدات رسانه‌ای در راستای فرهنگ‌سازی جامعه است. در همین راستا همیشه همیت رویش رسانه بر آن بوده است که در هر برهه از زمان، متناسب با نیاز جامعه تولیداتی را ارائه بدهد که به تعالی فرهنگ جامعه کمک کند. تولیداتی در موضوعات جوانان، اقتصاد، کارآفرینی، کمک مومنانه و دیگر موضوعات که آرشیو آنها در سایت رویش رسانه وجود دارد و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به این سایت، تولیدات را مشاهده کنند.

در خبرگزاری صدا و سیما بخوانید
پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *